Senarai Semak Tugas

Berikut adalah sedutan daripada buku saya, ‘Mengapa Bisnes Gulung Tikar’:

“Pakar pengurusan mencadangkan supaya seorang Pengurus menyediakan dua senarai semak tugas. Senarai pertama mengandungi tidak lebih daripada tiga item atau tugas utama dan bersifat jangka panjang. Senarai kedua pula terdiri daripada tugas harian berpandukan apa yang terkandung dalam senarai pertama.

Selepas menyediakan senarai itu, kategorikan tugas mengikut keutamaan dan jenis. Jenis tugas boleh jadi kertas projek, membuat panggilan ataupun kerja luar. Tugas yang besar juga lebih mudah dilakukan apabila ia dipecahkan kepada tugasan-tugasan kecil.”

Antara tips lain dalam senarai semak tugas ialah:

1. Letakkan tarikh akhir tugasan.

2. Tandakan setiap tugasan yang telah selesai.

3. Nyatakan status tindakan jika belum selesai.

4. Senarai semak tugas juga boleh dibuat secara mingguan.

Saya mengamalkan perancangan kerja melalui senarai semak tugas pada setiap hari dan setiap minggu.  Secara tidak langsung ia memudahkan kerja saya dan meningkatkan kecekapan.

Rujukan:

Mengapa Bisnes Gulung Tikar. PTS Professional Publication Sdn. Bhd. (2007)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s