Berfikir atau Tersingkir

Oleh: A. Amri

Kita hidup dalam sistem yang tertutup. Kita tidak diajar untuk berfikir di luar kotak. Keberanian kita dilunturkan dengan peraturan yang tiada tolak ansur. Siapa punya peraturan? Tentulah peraturan yang direka oleh tangan manusia itu sendiri.

Kita selalu digesa untuk berfikir secara kreatif dan kritis. Namun, kita sendiri yang tidak menyuburkan budaya berfikiran kreatif dan kritis. Akhirnya kita hanya tahu berfikir dalam kotak yang sempit. Tidak sama orang yang tahu dan orang yang faham. Orang yang tahu hanya menghafal. Orang yang faham boleh mentafsir, menganalisa dan mengaplikasikan pengetahuan secara inovatif.

Satu contoh yang paling jelas dalam pentadbiran awam adalah dalam sesi temuduga perjawatan. Calon yang ditemuduga dianggap berkebolehan apabila ia boleh mengeluarkan kembali fakta-fakta sejarah dan tahu isu-isu semasa. Calon mungkin diminta memberi pandangan berkaitan isu-isu semasa tetapi jawapannya hanya benar dalam kerangka arus perdana. Ini bermakna jawapan yang diharapkan hanya setuju atau tidak.

interbiu

Jika isu yang ditanya adalah berkaitan pembelajaran dalam sains dan matematik. Jawapan selain dari ‘ia baik untuk meningkatkan bahasa Inggeris’ tidak boleh digunapakai. Saya mempunyai pengalaman tersendiri dengan penemuduga dari Kementerian dan Jabatan Pendidikan semasa di bangku sekolah. Saya ditanya berkaitan mengapa orang Melayu mundur. Jawapan saya yang berusia 17 tahun ketika itu adalah kerana orang Melayu tidak diajar berdikari dan tiada satu ‘force’ yang boleh memberi anjakan untuk orang Melayu berusaha lebih gigih seperti bangsa Cina.

Saya melawan arus. Oleh kerana jawapan saya itu, saya ditohmah sebagai pengkhianat bangsa! Selang setahun selepas itu, Tun Dr Mahathir mengumumkan dasar meritokrasi kerana ia perlu untuk mengurangkan kebergantungan orang Melayu kepada ‘tongkat’ Kerajaan. Nah! Di mana pegawai-pegawai yang menggelar saya pengkhianat bangsa itu? Mengapa tidak membantah saranan Tun itu? Semuanya kerana budaya ‘yes bos’. Tidak boleh berfikir tetapi hanya menurut.

Berbalik kepada proses temuduga perjawatan. Selain dari jawapan yang perlu mengikut skrip penemuduga, faktor akademik juga sangat rigid. Adakah jumlah markah dalam sekeping kertas boleh menyimpulkan kebolehan seseorang. Saya kata tidak! Tetapi inilah yang dipegang dengan begitu kuat sehingga tiada unsur timbang-tara. Alasan mencari kualiti bagi saya tidak relevan. Bahkan di barat, syarikat-syarikat gergasi mahukan pekerja yang pernah mengalami kegagalan. Mengapa? Kerana orang yang gagal bisa belajar dari kegagalan dan orang yang tidak pernah gagal belum tentu boleh menghadapi kegagalan.

einsteinBayangkanlah jika Albert Einstein masih hidup, beliau mungkin tidak diterima menjadi pensyarah di mana-mana universiti di Malaysia. Penemuduga akan meneliti rekod sekolah beliau dan mendapati bahawa beliau bukan pelajar yang berdaya maju dalam pelajaran. Benar, kerana beliau hanya banyak berimaginasi. Inilah kekuatan beliau sehingga terciptanya teori E=mc2!

Di barat, majikan tidak meletakkan akademik sebagai faktor pemilihan utama seorang calon. Ia sekadar salah satu faktor. Apa yang dicari adalah seorang yang boleh berfikir dengan kreatif, boleh berdikari, menunjukkan ciri sedia menambahbaik diri dan berani mencuba. Inilah perbezaan dengan sistem yang kita gunapakai. Natijahnya, pentadbiran awam dipenuhi dengan orang yang hanya menurut perintah tetapi kurang orang yang boleh melakukan transformasi.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s