Azam Baru 2012

Oleh: M. Fauzi

Tahun 2012 telah hampir  dua bulan membuka tirainya..Adalah penting bagi semua orang, agar langkah pertama untuk memenuhi azam tahun baru sepatutnya telah dilaksanakan. Salah satu daripada azam saya tahun 2012 ini adalah untuk menyumbangkan artikel secara tetap seperti sebelumnya untuk tatapan pembaca yang dikasihi. Sudah lebih dari 20 bulan saya tidak mengemaskini blog uniprof ini. Apa alasan saya ye..?

Sibuk..

Tiada  masa..

Banyak kerja..

Kesuntukan waktu..

Itu adalah alasan lumrah yang dikemukakan oleh semua orang apabila tidak dapat memenuhi dateline tugasan mahupun tidak dapat memenuhi janji waktu yang perlu ditunaikan. Benarkah masa tidak mencukupi? Atau mungkin saya dan mereka yang seperti saya tidak mampu menguruskan masa dengan baik? Malah mungkin sikap negatif kita seperti suka menangguh kerja, melaksanakan hanya perkara yang kita suka dan gemar kepada kerehatan dan berpeleseran turut menyumbang kepada kegagalan menguruskan masa.

Sudah menjadi lumrah alam yang Allah Ta’ala aturkan, sejak ribuan tahun dahulu sehari tetap mempunyai 24 jam atau 1440 minit atau 86400 saat. Setahun disusun mengikut kalendar Gregory mempunyai 365 hari. Jadi semua orang mempunyai agihan masa yang sama rata. Jika ada manusia yang merasakan waktu yang diperuntukkan adalah mencukupi, mengapa pula kita merasakan tidak? Adakah dengan peruntukkan masa lebih dari 24 jam sehari menjadikan masa  mencukupi?

BUSY..Sibuk atau ….

Ungkapan busy atau sibuk adalah ungkapan yang mudah disebut, tetapi tidak sedap didengar, terutama apabila orang berharap kita dapat meluangkan masa untuknya. Adakah kita benar-benar busy hingga tiada masa yang boleh diperuntukkan untuk perkara yang lain? Atau mungkin sibuk itu dijadikan alasan yang dianggap terbaik oleh si penutur tetapi amat menyakitkan hati si pendengar.

Dan mungkin kerana kurang senang dengan perkataan ‘busy’ agaknya seorang kenalan rapat saya pernah mengungkapkan b.u.s.y adalah akronim kepada ‘Be Under Satanic Yolk’.

Jadi apakah masalah sebenarnya..?

Apakah tugasan harian kita semakin banyak, selaras dengan tahap kemodenan dalam hidup di zaman sekarang? Namun,dunia moden sekarang memperkenalkan kita kepada banyak teknologi canggih. Salah satu dari sebab popular penerimaan orang ramai terhadap peralatan canggih ini adalah kerana faktor penjimatan masa. Contoh mudah, ada orang lebih memilih untuk membeli mesin basuh automatik berbanding mesin basuh semi automatik kerana faktor penjimatan masa. Suri rumah lebih selesa dengan cerek elektrik automatik, blender, pencuci hampagas dan seumpamanya. Tugasan di pejabat pula disokong dengan pelbagai peralatan seperti komputer, tablet, printer, scanner dan lain-lain.

Bidang pengangkutan dan automatif juga semakin canggih. Kebanyakan golongan muda memiliki kenderaan sendiri. Jarak dan lokasi sudah tidak menjadi soal lagi. Pengenalan mesin dan peralatan seumpama dengannya memboleh manusia menjalankan pelbagai tugas dalam satu masa.

Jadi, dimanakah masalah sebenarnya?

Jawapannya sungguh mudah. Jawapannya ada pada kita sendiri. Jawapannya adalah kegagalan menguruskan masa dengan berkesan. Kegagalan pengurusan masa dengan baik menyebabkan kita sentiasa merasakan kesempitan masa. Sedangkan tanpa kita sedar, ada banyak masa yang berharga terbuang begitu sahaja.

Kegagalan pengurusan masa didorong oleh pelbagai faktor. Faktor utama adalah sikap negatif yang ada pada diri kita sendiri. Tidak kurang juga kegagalan pengurusan masa berpunca dari keadaan sekeliling, seperti beban tugas yang banyak, kekurangan sumber manusia yang mencukupi di tempat kerja, masalah dalam sistem pengurusan di tempat kerja dan lain-lain.

Tidak kurang juga kegagalan pengurusan masa disebabkan oleh kurangnya pengetahuan dalam pengurusan masa. Bahagian kedua nanti, Insya Allah saya akan kongsikan teori dan kaedah pengurusan masa dari dari sudut konvensional Barat dan pengurusan masa dari perspektif Islam..

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s