Mengapa Pekerja Yang Cemerlang Bertukar Menjadi Pekerja Yang Bermasalah

Oleh : – A. Amri

Dalam salah satu sesi interview bersama responden saya dari sebuah IPTA di Malaysia, beliau hampir menitiskan air mata tatkala menceritakan nasib beliau di IPTA tersebut setelah 5 tahun berkhidmat. Dipendekkan cerita, beliau kecewa dengan pihak majikan yang tidak mengiktiraf kesungguhan bekerja beliau, berat sebelah dan gagal membuat job rotation (beliau berada di posisi yang sama selama 5 tahun tersebut). Kekecewaan beliau diterjemahkan ke dalam bentuk sikap kerja ‘sekadar yang wajib sahaja’.

Kisah beliau mengingatkan saya kepada satu artikel dalam makalah HR Asia. Berikut adalah 10 punca mengapa seseorang pekerja yang cemerlang bertukar menjadi pekerja yang bermasalah:

1. Pekerja telah bosan

Purata tempoh maksimum bagi seseorang pekerja berada di sesuatu unit dengan melakukan kerja yang sama adalah 2 tahun. Pekerja muda (gen-Y terutamanya) cenderung untuk mencuba sesuatu yang baharu selepas tempoh tersebut. Majikan harus memastikan pekerja tidak bosan dan mencari cabaran baharu di organisasi lain.

2. Pekerja hilang kepercayaan terhadap majikan

Tanda-tanda pekerja yang telah hilang kepercayaan terhadap majikan adalah tidak mengikut peraturan, tidak menepati masa, dan mempersoalkan arahan majikan. Ini disebabkan oleh maklumbalas negatif majikan terhadap pekerja. Bagi mengatasi masalah ini, majikan perlu melibatkan pekerja dalam pembuatan keputusan, memberi lebih maklumbalas yang positif, memberi ganjaran kepada hasil kerja yang baik, dan menjadi contoh teladan.

3. Masalah komunikasi

Masalah komunikasi antara majikan dan pekerja mengakibatkan pekerja hilang fokus terhadap matlamat organisasi dan perubahan-perubahan yang hendak dilakukan oleh pihak pengurusan tertinggi. Antara punca masalah komunikasi adalah kerana pekerja tidak digalakkan untuk meluahkan pandangan atau idea mereka.

4. Tidak memberi pengiktirafan yang sewajarnya

Majikan sering menegur kesilapan pekerja tetapi jarang untuk memuji pekerja yang berprestasi tinggi. Bahkan rakan-rakan sekerja juga perlu diberitahu mengapa seorang pekerja yang baik diberi pengiktirafan. Ini membolehkan pekerja yang baik itu mendapat penghormatan dari rakan-rakan sekerjanya yang lain.

5. Kurang maklumbalas

Majikan seringkali gagal berbincang tentang prestasi kerja bersama pekerjanya. Justeru, pekerja tidak tahu sama ada hasil kerjanya menepati kehendak dan sasaran majikan. Majikan sewajarnya berjumpa secara berkala dengan pekerja untuk memberi maklumbalas.

6. Kemudahan tidak lengkap

Tiada printer, tiada laptop, tiada software atau tiada talian internet. Ini adalah Antara keperluan di pejabat yang tanpanya boleh mengakibatkan seorang pekerja hilang tumpuan bekerja, dan seterusnya menurunkan prestasinya.

7. Tiada peningkatan kerjaya

Kadangkala jawatan adalah terhad dan ini menghadkan peluang kenaikan pangkat. Namun, majikan boleh menghakupayakan pekerja dengan tanggungjawab kepimpinan, memberi peluang kepada pekerja membimbing pekerja lain dan memberi pendedahan kepada latihan kepimpinan untuk menggilap bakat kepimpinan.

8. Tiada ganjaran kewangan

Pekerja muda amat mementingkan ganjaran kewangan dalam zaman yang mencabar ini. Walaupun pihak majikan mungkin mempunyai kekangan sumber kewangan, pelbagai cara lain boleh difikirkan untuk tidak menghampakan pekerja. Majikan perlu berbincang dengan pekerja untuk mencari alternatif kepada ganjaran kewangan.

9. Tidak melibatkan pekerja dalam pembuatan keputusan

Jika majikan tidak melibatkan pekerja dalam membuat keputusan-keputusan penting dalam organisasi, pakerja akan rasa tidak dihargai. Beri peluang setiap pekerja memberi pandangan.

10. Beri ruang untuk kehidupan peribadi

Pekerja juga mempunyai kehidupan peribadi dan masalah-masalah tertentu. Pekerja yang gembira adalah pekerja yang seimbang. Sesetengah organisasi yang berjaya mempunyai dasar yang fleksibel bergantung kepada keadaan hidup pekerjanya. Ada yang mempunyai anak kecil, ada yang tinggal jauh dari tempat kerja dan ada yang perlu bekerja mengikut masa yang anjal. Kenalpasti suasana kerja yang paling optimum untuk setiap pekerja. Jangan terlalu rigid.

Akhir sekali, saya ingatkan kepada semua majikan, bahawa syarikat-syarikat terbaik di Asia adalah yang paling memudahkan proses dengan hasil yang optimum. Islam juga melarang umatnya menyukarkan sesuatu perkara yang boleh dipermudahkan. Mudahkan pekerja mendapatkan apa yang mereka perlu, dan pekerja akan mempermudahkan syarikat mencapai matlamat.

Artikel ini adalah olahan semula daripada artikel dalam HR Asia (Issue 18 2013)

Image

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s